Źródła energii

2013-10-19 21:23

Wykres przedstawia trzy systemy energetyczne jakie zachodzą w naszym ciele. Najprościej wyjaśnić można to tak:
  1. Phosphagen (ATP +fosfokreatyna) – daje możliwość pracy od kilku do kilkudziesięciu sekund

  2. Glycolytic (glikoliza) - daje możliwość pracy do kilku minut (2-3 min.)

  3. Oxidative (procesy tlenowe) - daje możliwość pracy przez kilkadziesiąt minut

Przekładając to na ćwiczenia crossfit :
1 system – to 1 maksymalne powtórzenie np. Deadlift, Clean&Jerk, Front squat
2 system – to np. WOD-y na czas takie jak: Fran, Grace lub bieg/sprint 400m
3 system – to np. bieg 5 – 10 km lub więcej
 
Dwa pierwsze systemy energetyczne nazywamy anaerobowe (beztlenowe), trzeci aerobowy (tlenowy). Ćwiczenia anaerobowe jako paliwo używają węglowodanów, zaś ćwiczenia aerobowe z czasem sięgają do zapasów tłuszczu. W CrossFit bardzo ważne jest, aby wykorzystywać te 3 systemy. Nie należy koncentrować się tylko na jednym. Nie można wykonywać tylko WOD-ów, tylko biegać lub tylko dźwigać duże ciężary. CrossFit łączy te 3 systemy. Potrzebują one odpowiednich źródeł energii z pożywienia.

Wróć